مجله نورا

روش تشخیص طلای اصل از بدل

تشخیص طلای فیک از اصل
4.7
(3)

تمامی روش‌های تشخیص طلای اصل از بدل را در این مقاله از سایت جواهری نورا بیان کردیم. با مطالعه‌ی این مقاله اطلاعات جامعی را در رابطه با تشخیص طلای اصل از بدل به دست می‌آورید.

بررسی اعداد حک شده در طلای اصل و بدل

اعداد حک شده بر روی طلا می‌تواند اصل بودن و یا تقلبی بودن ان را نشان دهد.

همچنین در برخی موارد این اعداد در کنار حروف انگلیسی بر روی طلا حکاکی می‌شوند که آن ها بیانگر چیزهای دیگر می‌باشند.

به طور مثال اگر روی یک قطعه طلا یا یک انگشتر طلا، در کنار اعداد روی آن یا عیار نوشته شده روی طلا حرف T را مشاهده کردید، به این معنی است که آن طلا ساخت شهر تهران است.

برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع، مقاله اعداد حک شده بر روی طلا و نقره را مطالعه کنید بیشتر راجب اعداد و حروف روی طلاها اطلاعات کسب کنید.

طلاهای اصل دارای یک سری کد و ارقام هستند، که با ظرافت خاصی روی تمامی آنها حک شده، این ارقام شامل اعداد خاص و کدهای مشخصی هستند که شامل:

  • 999
  • 958
  • 916
  • 750
  • 585
  • 583
  • 500
  • 375
روش تشخیص طلای اصل از بدل
روش تشخیص طلای اصل از بدل

روش تشخیص طلای اصل از بدل از روی رنگ

از راه‌های دیگر تشخیص طلای اصل از بدل این است که در مجاورت و تماس با موادشوینده، الکل، آب و… دچار تغییر رنگ نشود.

بدلیجات و طلای بدل، به مرور زمان وقتی به طور زیاد در تماس با آب یا مایعات دیگر باشند، شروع به تغییر رنگ می‌کنند.

برخی طلاهایی که بدل هستند ممکن است دیر تر از دیگر بدلیجات‌ها رنگ آن ها برود و این به جنسی که از آن ساخته شده اند مربوط می‌شود.

به‌منظور خرید طلا قسطی از گالری طلا نورا کلیک کنید.

چگونه طلا را با جوش شیرین آزمایش می‌کنید؟

سنگ را در مخلوط جوش شیرین/ آب بشویید سپس آن را در آب بشویید و آن را با یک حوله کاغذی لمس کنید. یک واکنش (خط حل شده) نشان می‌دهد که نمونه شما خلوص کمتری دارد، یک واکنش خفیف به این معنی است که طلای شما با عیار مطابقت داشته است در حالی که هیچ واکنشی نشان ندهد شما طلای عیار بالاتری دارید.

از جوش شیرین همچنین در تمیز کرن سطح طلا استفاده می‌کنیم.

برای این کار یک یا دو قاشق از آن را در آب حل میکنیم و به مدت نیم ساعت طلا را داخل این محلول گذاشته و سپس بعد از آن طلا را با آب ولرم شستشو می‌دهیم.

همچنین اگر می‌خواهید بیشتر با مواردی که می‌شود با آن ها از طلاهای خود نگهداری کنید آشنا شوید، مقاله 10 روش خانگی مراقبت از طلا را مطالعه کنید.

آیا طلا در زمان سوختن سیاه می‌شود؟

طلای واقعی و خالص وقتی در مجاورت شعله آتش قرار می‌گیرد، با گرمتر شدن روشن تر می‌شود، اما تیره نمی‌شود. قطعات طلای تقلبی مثل پیریت، یک سولفید آهن و قطعات ساخته شده از برنج، آهن یا آلیاژهای مس، تیره می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند.

کشیدن طلا بر روی سطح سرامیک

در طلای بدلی یکی از فلزاتی که استفاده می‌شود، فلز برنج است. اگر طلای اصل را روی سطح سرامیکی بکشیم؛ درصورتی که طلا اصل باشد روی سرامیک اثری از خود به جا می‌گذارد. زیرا  بافت  طلا نرم تر از بافت فلز برنج است.

تشخیص طلای اصل از تقلبی با  خاصیت آهنربا

طلای اصل هیچ وقت جذب آهنربا نمی‌شود، ولی گاهی اوقات افرادی هستند، برای اینکه سود بیشتری کنند، روکش نازکی از طلا را بر روی  دیگر فلزات قرار می‌دهند و به عنوان طلای اصل به مشتریان می فروشند.

جهت خرید طلا سبک از مرکز خرید طلا نورا کلیک کنید.

تشخیص طلای اصل با آهنربا
تشخیص طلای اصل با آهنربا

تست طلای اصل از تقلبی با سرکه

چگونه طلا را با سرکه آزمایش می کنید؟

اگر قطعه طلای شما وقتی سرکه روی آن است سیاه یا سبز می‌شود، یا اگر وقتی سرکه به آن برخورد می‌کند شروع به دود می‌کند یا اصلاً بخار می‌کند، به احتمال زیاد طلای واقعی نیست. اگر قطعه طلای شما تغییر رنگ نمی‌دهد و به هیچ وجه به سرکه گاز نمی‌دهد یا به سرکه واکنش نشان نمی دهد، احتمالا واقعی است.

طلا را گاز بگیرید!

گاهی اوقات مشاهده کرده‌اید، زمانی که ورزشکاران مدال طلا کسب می‌کنند؛ مدال طلای خود را گاز می‌گیرند، این عمل جنبه علمی دارد.

وقتی که طلای اصلی  را گاز بگیرید، با توجه به بافتی که طلا دارد؛ جای دندان ما روی طلا باقی خواهد ماند، در غیر اینصورت طلا بدلی است.

تشخیص طلای اصل با گازگرفتن طلا
تشخیص طلای اصل با گازگرفتن طلا

تشخیص طلا با آمونیاک

آمونیاک ماده جامد سفید رنگی است که با همه فلزها به جز پلاتین وارد  واکنش شیمایی می‌شود.

طلای اصل، طلایی است که اگر در مجاورت آمونیاک قرار بگیرد، دچار تغییر  رنگ نشود.

از محلول آمونیاک هم برای تمیز کردن سطح طلا و جواهرات استفاده می‌کنند، فقط در صورتی که این جواهرات مروارید یا نگین نداشته باشند.

تشخیص طلای اصلی از تقلبی  با وایتکس

یکی دیگر از راه‌های شناسایی طلای اصل وایتکس می‌باشد، اما باید به این نکته توجه کرد، که وایتکس سبب خوردگی طلا می‌شود، در این روش یک قطره وایتکس روی گوشه‌ای از قطعه طلا می‌ریزیم، اگر طلا به رنگ‌های سبز، قرمز یا قهوه‎‌ای تغییر رنگ دهد طلا اصل است، در غیر این صورت تقلبی می‌باشد.

جهت خرید طلا بدون اجرت از مرکز خرید طلا نورا کلیک کنید.

روش تشخیص طلای اصل با وایتکس
روش تشخیص طلای اصل با وایتکس

طلا در مجاورت آب

چگونه می‌توانید تفاوت طلای واقعی و تقلبی را تشخیص دهید؟

طلای خالص با چگالی‌ بالاتر از فلزات دیگر است و یک اقلام طلا به سرعت و مستقیماً در کف وان یا بطری آب فرو می‌رود. طلای تقلبی می تواند شناور شود یا کندتر سقوط کند. همچنین طلای واقعی هنگام قرار گرفتن در معرض آب زنگ نمی‌زند یا کدر نمی‌شود، در حالی که اقلام با روکش طلا می‌توانند تغییر رنگ نشان دهند.

طلای اصل در تماس با یُد

برای مطلع شدن از روش تشخیص طلای اصل از بدل،یکی از راه‌ها این است که ید را روی طلای اصل بکشیم، درصورتی که ید روی طلا باقی نماند طلا اصل است.

مطالب مرتبط: سنگ محک چیست و کاربردهای آن

تشخیص طلای اصل با یخ

رسانایی گرمای طلا از دیگر فلزات بیشتر است؛ اگر طلا اصل باشد و آن را روی یخ قرار دهیم؛ قطعه یخ خیلی زود ذوب می‌شود.

تشخیص طلای اصلی از بدلی  با اسید نیتریک

طلای تقلبی در آزمایش با اسید، بلافاصله سبز می‌شود. نقره با عیار طلایی از نظر ظاهری شیری می‌شود. طلا به اسید نیتریک واکنش نشان نمی‌دهد. نتیجه مطلوب از آزمایش یک قطره مایع اسید است که طلا در مجاورت آن تغییر رنگ نمی‌دهد.

تشخیص طلای اصل ازبدلی با  سکه مسی

اگر طلا اصلی باشد، وقتی که روی سکه مسی یا جسم مسی کشیده شود؛ برروی مس خراش ایجاد نمی‌شود، بلکه خود طلا خراشیده می‌شود.

تشخیص طلای اصل با سکه مسی
تشخیص طلای اصل با سکه مسی

تشخیص طلای اصل از بدل با سنگ محک

روش کاربردی و معمول دیگری که می‌توان برای تشخیص طلای اصل به کار برد، سنگ محک است.

سنگ محک یک سنگ سیاه رنگ، از جنس سیلسیوم یا کوارتزاست؛ که این سنگ به خوبی می‌تواند طلای اصل را از بدل مشخص کند.

طلایی اصل است که وقتی روی سنگ محک کشیده شود از خود اثری باقی نگذارد.

تشخیص طلای اصلی از تقلبی به کمک  امواج فرا صوت

از مطمئن ترین روش های اثبات اصالت طلا استفاده از امواج فراصوت است. با تاباندن امواج فراصوت به طلا و اندازه گیری آن با دستگاه های مجهز برای به دست آوردن طول موج، میتوان از اصل بودن طلا اطمینان حاصل کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌های تشخیص طلای اصل از بدل کلیک کنید.

روش تشخیص طلای اصل از بدل با پوست


یکی دیگر از راه‌های تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی، تماس طلا با پوست است. در این روش بسیار ساده فقط کافی‌ست طلا را بین دست خود برای دقایقی نگه‌دارید تا دستتان عرق کند در این صورت فلز طلا با عرق واکنش نشان می‌دهد، اگر طلا تقلبی باشد رنگ پوست تغییر می‌کند و به رنگ سیاه یا آبی در می‌آید ولی اگر طلا اصل باشد دچار تغییر رنگ پوست نمی‌شود.


نحوه تشخیص طلای اصل از بدل با طلای شاخص یا طلای شاهد


در این روش باید یک طلای شاخص یا شاهد وجود داشته باشد. طلای شاخص طلایی است که از اصل بودن آن اطمینان دارید. سپس به مقایسه طلا مورد نظر با طلای شاخص می‌پردازیم و آن‌را از لحاظ رنگ، وزن و علائم ظاهری که روی طلای اصل است مقایسه می‌‌کنیم. اگر طلای مورد نظر شباهت زیادی به طلای شاخص داشته باشد، به احتمال خیلی زیاد طلای شما اصل است.


تشخیص طلای اصل از تقلبی با آبلیمو


یکی از روش‌هایی که برای تشخیص طلای اصل از تقلبی بین مردم رایج است، استفاده از آبلیمو است. در این روش ابتدا مقداری آبلیمو را داخل ظرف بریزید و طلای مورد نظر را داخل آبلیمو قرار دهید. بعد از 5 دقیقه به سراغ طلا بروید اگر طلای شما سیاه شود یا تغییر رنگ داشته باشد ممکن است تقلبی باشد.


چند نکته مهم برای اطمینان از اصل بودن طلا هنگام خرید


در هنگام خرید طلا حتما از فروشگاه معتبر خرید نمایید. از فروشنده رسید یا فاکتور خرید بگیرید که همه اطلاعات طلا و فروشنده مانند اسم فروشگاه، آدرس و شماره تلفن فروشگاه روی آن درج شده باشد.
حتما به کدهای روی طلا توجه کنید. کد روی طلای ایرانی 18k است. وجود حروف GP به این معنای این است که فقط روکش طلا دارد. حروف pt علامت اختصاری پلاتینیوم است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.7 / 5. تعداد رای: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *